Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich

W dniu 10 stycznia 2017 roku weszła w życie Ustawa o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz. U. z 2016r, poz. 1823). Celem ustawy jest efektywniejsze rozwiązywanie sporów pomiędzy przedsiębiorcą a konsumentem.

Pozasądowe rozwiązywanie sporów konsumenckich

Co powinien wiedzieć konsument?

  • Jeżeli jesteś konsumentem mającym miejsce zamieszkania w Polsce lub innym kraju członkowskim Unii Europejskiej a przedsiębiorca, z którym pozostajesz w sporze, ma siedzibę na terytorium Polski, możesz skorzystać z pozasądowego rozwiązania sporu z przedsiębiorcą,
  • Postępowanie na podstawie Ustawy może prowadzić podmiot wpisany do rejestru; rejestr dostępny będzie na stronie https://uokik.gov.pl/,
  • Postępowanie jest, co do zasady, dla konsumentów nieodpłatne, jednak regulamin danego podmiotu może przewidywać pobieranie opłat, a każdy podmiot może obciążać konsumenta kosztami czynności podjętych na jego wniosek,
  • Aby zainicjować postępowanie w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu konsumenckiego konieczne jest złożenie wniosku o wymaganiach określonych, w ustawie, w trakcie postępowania korzystać można w profesjonalnej pomocy prawnej,

WAŻNE:

Zanim złożysz wniosek o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu konsumenckiego powinieneś podjąć próbę kontaktu z przedsiębiorcą.

Co powinien wiedzieć przedsiębiorca?

  • Przedsiębiorca, który zobowiązał się albo zobowiązują go to przepisy innych ustaw, do korzystania z pozasądowego sposobu rozwiązania sporu z konsumentem, musi go poinformować o podmiocie uprawnionym do prowadzenia postępowania,
  • W przypadku, gdy w wyniku złożenia przez konsumenta reklamacji spór nie został rozwiązany, przedsiębiorca zobowiązany jest:
    • przekazać konsumentowi informację o zamiarze wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie pozasądowego rozwiązania sporu z konsumentem lub o wyrażeniu zgody na udział w takim postępowaniu
    • albo

    • odmowie wyrażenia zgody na takie postępowanie

WAŻNE:

W przypadku, gdy przedsiębiorca nie złoży konsumentowi żadnego oświadczenia przyjmuje się, że wyraża zgodę na udział w takim postępowaniu!

Co powinny wiedzieć obie strony?

  • Postępowanie ma charakter koncyliacyjny i mediacyjny; rozstrzygnięcie sporu poprzez narzucenie stronom rozwiązania możliwe jest tylko wtedy, gdy strony zostały poinformowane o wiążącym charakterze rozstrzygnięcia i wyraziły zgodę na taki właśnie charakter
  • Wszczęcie postępowania przerywa bieg przedawnienia roszczenia będącego przedmiotem sporu.

Brak możliwości komentowania.