Mobbing, a także molestowanie w różnych jego przejawach jako negatywne społeczne zjawiska są obserwowane także w strukturach uczelni i instytucjach naukowych. Sprzyja temu sposób zorganizowania uczelni wyższych, swego rodzaju hierarchiczność tej struktury i niestety przyzwyczajenia oraz pokoleniowo przekazywane nawyki odnoszące się do form kontaktowania się między uczestnikami tej struktury. Zazwyczaj przejawy czy wręcz przypadki mobbingu dostrzegalne są w relacjach, gdzie istnieje zależność, może to dotyczyć zarówno zależności w strukturze pracowniczej (przełożony-podwładny), osoba wyższa stopniem naukowym – osoba na początku kariery akademickiej, czy wreszcie nauczyciel akademicki– doktorant albo pracownik administracyjny. Ustawowa regulacja mobbingu jest bardzo złożona i wzbudza wiele wątpliwości w judykaturze i doktrynie prawa pracy. Niemniej, sprawy o mobbing mają charakter spraw z zakresu prawa pracy i rozpatrywane są przez sądy pracy. Dotyczy to również nauczycieli akademickich, do których zgodnie z przepisami ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce w sprawach dotyczących stosunku pracy pracowników uczelni, nieuregulowanych w ustawie, stosuje się przepisy ustawy Kodeks pracy, a spory o roszczenia ze stosunku pracy pracownika uczelni rozpatrują sądy pracy.

Kwestia molestowania, definiowanego jako każde niepożądane zachowanie, które ma na celu lub skutkuje naruszeniem godności osoby i stworzeniem atmosfery zastraszania, wrogości, poniżenia, upokorzenia lub uwłaczania jej godności wykracza poza relacje pracownicze, często bowiem jej ofiarami są studenci czy też doktoranci, pracownicy administracyjni, a sprawcami – nauczyciele akademiccy. Szczególnie dotkliwe dla ofiary jest molestowanie seksualne czyli niepożądane zachowania o charakterze seksualnym lub odnoszące się do płci, które naruszają godność i tworzą wrogą atmosferę. Mogą to być zachowania werbalne (np. seksualne zaloty, nieodpowiednie komentarze, sugestie o charakterze seksualnym), ale także poza werbalne (niepożądane spojrzenia, gesty, pokazywanie treści o charakterze seksualnym) czy też fizyczne (niechciany dotyk, obejmowanie, całowanie, kontakty seksualne, dotykanie narządów płciowych).
Sposób reakcji na działania mobbingowe oraz problem różnych form molestowania w uczelniach wyższych i w instytucjach naukowych był przedmiotem obrad stałej Podkomisji Sejmowej Nauki i Szkolnictwa Wyższego w dniu 24 lipca 2025 r., w której brała udział r.pr. prof. dr hab. Hanna Paluszkiewicz pełniąca jednocześnie funkcję Przewodniczącej Komisji Dyscyplinarnej przy Radzie Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego, która w swoim wystąpieniu zwróciła uwagę na wadliwość regulacji w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, a także wskazała uwarunkowania organizacyjne na poziomie uczeni, sprzyjające występowaniu tych negatywnych zjawisk i utrudniających ich zwalczanie środkami dyscyplinarnymi, które przewiduje ta ustawa.
Transmisja z obrad dostępna pod adresem: https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/transmisje_arch.xsp?page=2#91868FEEBA168A59C1258CC8003ADD1D
O problemie molestowania: https://wyborcza.pl/7,75398,32126165,tam-gdzie-sa-folwarki-beda-haremy-sejmowa-komisja-o-molestowaniu.html https://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/7,163229,29003116,molestowanie-na-uczelniach-czesto-zaczyna-sie-od-przygotowania.html?disableRedirects=true#s=S.schowek_side-K.P-B.1-L.1.zw
