Najnowsze zmiany w prawie pracy

W nawiązaniu do naszego tekstu dotyczącego odwołania od wypowiedzenia umowy o pracę (tekst dostępny tutaj: https://kancelariapaluszkiewicz.pl/2017/01/16/odwolanie-od-umowy-o-prace/) poniżej przedstawiamy szereg zmian w obszarze prawa pracy, które nastąpiły w okresie ostatnich kilku miesięcy.

Najnowsze zmiany w prawie pracy

Najnowsze zmiany w prawie pracy:

  1. Od 01 września 2016 roku konieczne jest podpisane z osobą podejmującą zatrudnienie umowy o pracę (umowa musi mieć formę pisemną i zostać zawarta przed dopuszczeniem pracownika do pracy);
  2. Wysokość płacy minimalnej wynosi 2 000 złotych brutto;
  3. Z wysokością płacy minimalnej powiązana jest minimalna stawka godzinowa z tytułu wykonywania umowy zlecenia – 13 zł brutto;
  4. Ustawodawca wprowadził obowiązek tworzenia regulaminu pracy i wynagradzania, w przypadku gdy pracodawca zatrudnia powyżej 50 pracowników – dotychczas było to konieczne w przypadku, gdy pracodawca zatrudniał co najmniej 20 pracowników, z tego względu konieczne jest zwrócenie szczególnej uwagi przez tzw. „małych pracodawców” na właściwą konstrukcję umowy o pracę;
  5. Wydanie świadectwa pracy konieczne tylko wtedy, gdy pracodawca nie zamierza zatrudnić dalej pracownika po rozwiązaniu umowie na czas określony. W takim przypadku pracodawca ma obowiązek wydać pracownikowi świadectwo pracy niezwłocznie. W Rozporządzeniu Ministra Rodziny, Pracy i Polityki społecznej z 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz. U. 2016, poz. 2292; tekst dostępny na stronie http://dziennikustaw.gov.pl) prawodawca precyzuje, że termin „niezwłocznie” w tym przypadku oznacza dzień, w którym następuje rozwiązanie lub wygaśnięcie stosunku pracy. Jeżeli z przyczyn obiektywnych wydanie świadectwa pracownikowi albo osobie przez niego upoważnionej nie będzie możliwe, w ciągu 7 dni od dnia upływu tego terminu pracodawca winien przesłać świadectwo pracownikowi za pośrednictwem operatora pocztowego albo doręcza je w inny sposób.
  6. Pracownik może złożyć wniosek o wydanie mu świadectwa pracy, niezależnie od nawiązania kolejnego pracodawca stosunku pracy z tym samym pracodawcą. Wniosek pracownika powinien mieć formę papierową lub elektroniczną, a pracownik ma prawo złożyć go w każdym czasie. Pracodawca ma obowiązek wydać świadectwo pracy w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisemnego wniosku od pracownika.

W najbliższym czasie planowane są zmiany dotyczące funkcjonowania agencji pracy tymczasowych i pracowników tymczasowych. Biorąc pod uwagę, że w samym województwie wielkopolskim funkcjonuje obecnie ponad 700 agencji pracy tymczasowych temat ten dotyczy wielu pracodawców i pracowników i przedstawimy go w kolejnych naszych artykułach.

Brak możliwości komentowania.